Sympati, Empati, Medlidande

Sympati - en käsnlomässig samhörighet med en annan person. Man känner sig ledsen för en annan persons nedstämdhet.
Empati - förmågan att ha medvetande till andra människors känslor och handla i enighet med detta.
enligt wikipedia.

Enligt mig och min utbildning är sympati att sympatisera med andra, dvs. tycka synd om andra.
Att visa empati är att känna med någon annan. Jag brukar försöka känna empati med mina patienter, att jag försöker förstå (även om jag absolut itne kan) vad de går igenom. Att öppna sig för att försöka förstå.
Det finns tydliga skillnader, både på människor och känslor.



Och från det ena till det andra skall jag nu ut och äta middag med familjen och...se på fotboll. manchester united? Kan det stämma? Jag har noll koll, känns som hela världen försöker påverka mitt fotbollsintresse.. Ah så vi ger det en chans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0